Bude to ostrý start dostihového podzimu. Druhou polovinu sezóny na závodišti Velká Chuchle 2. září zahájí Evropský pohár žokejů (EJC). A rozhodně se bude na co dívat. Přihlášky nejlépe dotovaných dostihů i širší nominace žokejů napovídají, že i pro třetí ročník se rýsuje špičkové obsazení. Pořadatelé zároveň pro dostihové příznivce chystají množství překvapení. V rozhovoru s šéfem organizátorů Milanem Baraníkem se také dozvíte, jak probíhají jednání s hlavními žokejskými hvězdami, jak ušetřit polovinu vstupného a proč do Chuchle přijet vlakem.

 

Evropský pohár žokejů po dvou úspěšných ročnících mění termín, uskuteční se o tři týdny dříve než v předchozích letech. Co bylo důvodem přesunu na sobotu 2. září?

Chtěli jsme se termínově dostat co nejdál od nejbohatšího evropského dostihu Ceny vítězného oblouku, abychom měli lepší šanci oslovit nejlepší žokeje ve Francii. Zároveň jsme chtěli co nejdelší televizní přenos. Česká televize nám vyšla maximálně vstříc, tak jsme se nakonec domluvili na první zářijové sobotě. Hlavní výhodou pro nás je, že otevíráme druhou polovinu sezóny ve Velké Chuchli. Bude to myslím výborný start dostihového podzimu pro diváky i závodiště. Doufáme také v lepší počasí.

Chystají se oproti loňskému ročníku ještě nějaké zásadní změny?

To hlavní zůstává v platnosti. První ročník jsme brali jako zkušební, vypsali jsme pět velkých dostihů, které měly dobrý ohlas. Čtyři z nich jsme loni udrželi, ale zároveň jsme přidali ještě menší dostihy, aby si i menší stáje mohly sáhnout na špičkové evropské žokeje. Byl to pro nás logický krok, brali jsme to jako odměnu pro menší stáje za obětavost a nadšení, s jakým se dostihovému sportu věnují, a sdílení naší akce s normálními lidmi. Evropský pohár žokejů prostě není jen pro velké majitele a trenéry. Tento rozměr jsme udrželi i letos a je to dobře, mnozí majitelé a trenéři na to reagovali velmi vstřícně. Navíc to vnímáme jako velké plus i pro samotný EJC, neboť žokejské kvality se kolikrát poznají právě v provozních dostizích a vyrovnaných handicapech, kde ten vklad jezdce může být nakonec rozhodujícím faktorem.

Jak se vám daří udržet velikost mítinku?

Více méně jsme navázali na loňský ročník. Vůbec poprvé ale bude součástí EJC Velká cena českého turfu, prestižní srovnávací dostih pro tříleté a starší koně na 2400 metrů. Úroveň dostihů a programu se tedy podařilo udržet, to vše díky obrovské podpoře našich partnerů. Děkuji zejména firmám Leram a Lokotrans, které opět EJC podporují. Obě mimochodem zasáhnou do průběhu odpoledne i s vlastními stájemi a sám jsem zvědav, zda se pánům Milanu Křížovi a Karlu Jalovému podaří zvítězit. Jako dostihoví srdcaři by si to zasloužili oba.

S přihláškami na letošní EJC panuje spokojenost?

Určitě, z české špičky nechybí prakticky nikdo, což je skvělé. V hlavním dostihu EJC Million by mohly být plné startovní boxy, kromě špičkových domácích koní by měl přijet například kvalitní polský kůň Emperor Ajeez. Hodně koní míří také do Velké ceny českého turfu, jména jako Trip To Rhodos, Autor, Always On Sunday, Joseph nebo Felix mě potěšila. Určitě chceme udržet Gerschův memoriál pro dvouleté koně, mile mě svou kvalitou překvapilo EJC Middle na 1800 metrů, kam se v létě dohlásil německý kůň a nechybí špičkoví domácí koně Aldar, Dally Hit, Ventaron, Ideal Approach, Sir Sun, Aldzarb a další.

V širší žokejské nominaci se objevila řada známých jmen z předchozích ročníků. Ochota hvězd jako Demuro nebo Mossé vrátit se do Prahy asi také svědčí o stále lepším renomé EJC?

Já si myslím, že ano. První ročník EJC vyhrál Cristian Demuro, který teď zažívá ve Francii obrovské úspěchy. Drží se na předních příčkách šampionátu, vyhrál derby a množství dalších velkých dostihů. Že někdo takový uvažuje navzdory své obrovské vytíženosti o návratu do Česka a má o EJC zájem, je pro nás skvělá odměna za veškerou práci. V případě Demura bude rozhodující, jestli mu to jeho kontrakt umožní a nebude muset 2. září jezdit někde jinde. Potvrzená je účast loňského vítěze Bauyržana Murzabajeva, takže bychom se s trochou štěstí mohli dočkat souboje obou dosavadních vítězů EJC.

V zákulisí se spekulovalo, že by letos mohla na EJC přijet hvězda, jakou jsme v Praze ještě neviděli…

Na jednom takovém jménu teď pracujeme a tajně doufáme, že to vyjde. Děláme pro to maximum, snažíme se mu ve všem vyhovět, tak uvidíme, jak to dopadne. Pokud by se to podařilo, byla by to velká věc pro EJC i český turf.

Když jsme zmiňovali Francii, jak velký zájem projevují o letošní ročník EJC tamní dostihová média jako Equidia nebo Paris Turf?

Zájem ze strany Francouzů je poměrně velký. Už loni se byl na EJC podívat viceprezident France Galop a byl prý nadšený z dostihů i atmosféry. Letos máme opět potvrzeno, že si Equidia stáhne některé záběry a bude EJC prezentovat. Hlavní podíl na naší francouzské pozici má fakt, že tam často startuje se svými koňmi Václav Luka a dělá nám ve Francii velkou reklamu. Když dnes do Francie přiletím, tak tam o EJC vědí, i tamní žokejové se na celý projekt dívají úplně jinak, oproti těm začátkům je tam obrovský posun. Dnes už zkrátka ve Francii máme množství kontaktů, a proto se soustředíme právě na tuto zemi.

Jak bude vypadat doprovodní program letošního Evropského poháru žokejů?

Budeme se snažit vyjít vstříc dětem a rodinám, v akci opět budou moderátoři Leoš Mareš a Jakub Kohák, chystá se dostih poníků a také velká autogramiáda. Ta se tentokrát neuskuteční až po dostizích, ale přímo uprostřed dostihového dne mezi 16. a 17. hodinou. Podepisovat se budou žokejské hvězdy i zmiňovaní Mareš s Kohákem.

Leoš Mareš je tváří EJC od samého začátku. Už jsme ho viděli v dostihovém dresu i v sedle poníka, co vymyslel letos?

S Leošem chystáme jedno velké překvapení, které tady ještě nebylo. Počkejte si na poslední dva týdny před dostihy. Myslím si, že to hodně lidí zaujme.

Co dalšího chystáte pro diváky?

Chceme, aby přišlo na závodiště co nejvíce lidí. Dohodli jsme se proto s naším partnerem Českými drahami, že každý, kdo přijede do Chuchle vlakem a prokáže se u pokladen lístkem, bude mít vstupné zlevněné z 250 na 100 korun. Rádi bychom vyzvali diváky, aby první zářijovou sobotu nechali auta doma a přijeli vlakem. Vzhledem k omezené parkovací kapacitě a dopravním zácpám v okolí závodiště je to nejrychlejší a nejpříjemnější varianta, navíc si budete moci připít na dostizích výborným vínem.